Making Of
De Making of verloopt goed. Hoewel door het coronavirus een aantal activiteiten in 2020 anders is georganiseerd, lopen veel onderdelen gewoon door.
Een selectie van de resultaten:
- In oktober tijdens de Dutch Food Week zijn 20 Kookboeken- kastjes geplaatst bij Almeerders in de voortuin om kookboeken met buurtgenoten te ruilen en elkaar te inspireren met nieuwe recepten. Daarnaast hebben 24 grote foto’s – billboards- van zogenaamde Voedselkopstukken op het Forum in de binnenstad acht verschillende verhalen vertelt over de teelt, het verwerken, verkopen én het genieten van het Flevolandse product.
- De actie zet Almere in Bloei , tegel er uit plantje er in, heeft in het najaar 2.000 tegels in 50 dagen opgeleverd. Tegels werden geruild bij Intratuin in de Muziekwijk en Kwekerij Almere op de Buitenvaart.
Per stadsdeel is het beeld van versteende tuinen als volgt:
- Almere Haven gemiddeld 55 % groen in de tuinen (5704 tuinen)
- Almere Stad 48% (27578 tuinen)
- Almere Buiten 45% (15253 tuinen)
- Almere Hout 49% (882 tuinen)
- Almere Poort 23% (2643 tuinen)
- Growing Green spelden : er werden 96 spelden uitgereikt dit jaar en 72 zijn voorgedragen om de speld in ontvangst te nemen. Zo’n 150 Groene Spelddragers hebben in de zomer de Floriade Preview bezocht. In totaal kent Almere nu 693 groene spelddragers.
- In november is de digitale nieuwsbrief aan 2.500 ontvangers verstuurd met filmpjes en verslagen én de uitnodiging om aan te sluiten bij de groene en gezonde beweging.
- Leden van de klankboordgroep Floriade Inclusief bezochten de Floriade Preview en gaven advies om de communicatie, toegankelijkheid en sanitaire voorzieningen te verbeteren. Deze zijn door de Expo organisatie opgepakt.
- Het bezoek van de " Groene Buren " aan de Floriade Preview is gecombineerd met een toelichting over het bomenkader en een extra presentatie over het arboretum. Het gesprek over het bomen kader kreeg(online) een vervolg. Dit vergrootte het begrip over het bomen beheer (en het kappen) van bomen in Almere. "Groene Buren" zijn Almeerders, herkenbaar in de wijk / straat (met de Groene Buur paal en de jas); die hun buren en buurtgenoten enthousiasmeren om de eigen tuin te vergroenen. Inmiddels heeft Almere meer dan 60 Groene Buren .
- Floriade Parade : Er zijn dit jaar tot 1 december 23 financiële kickstarts uitgereikt aan groene en gezonde initiatieven in de stad. Vele initiatieven zijn op de website groenengezond.almere.nl te vinden.

Floriade Werkbedrijf
Het Floriade Werkbedrijf heeft tot en met november 2020 in totaal 86 werkzoekenden middels SROI geplaatst, 31 mensen zijn inmiddels doorgeplaatst naar fase 2 (vervolgwerk van drie maanden aansluitend aan het half jaar op basis van SROI) en 91% daarvan is doorgeplaatst naar fase 3 (in totaal een jaar aan het werk).
Van de mensen (drie jaar na de eerste plaatsing) is 68% nog steeds betaald aan het werk. In totaal is er een cumulatieve besparing op de uitkeringen van € 2,5 miljoen voor gemeente en UWV samen.
Op 30 november jl was het aantal nieuwe SROI-plaatsingen van dit jaar 31, daarmee is de doelstelling van dit jaar met 30-40 nieuwe SROI-plaatsingen gehaald.
Het Floriade Werkbedrijf ligt op koers om de afgesproken 340 mensen uit een uitkering tijdelijk te plaatsen en zo veel mogelijk door te leiden naar een vaste baan. In 2021 gaan veel aanbestedingen ten behoeve van de Expo plaats vinden. De verwachting is dat daarmee veel plaatsingen kunnen worden gerealiseerd. Doordat een veel groter aandeel van het permanente vastgoed na afloop van het evenement gerealiseerd zal worden, is het de verwachting dat het aantal plaatsingen op basis van de SROI langer zal doorlopen na afloop van het evenement.
Communicatie en Participatie
Vanwege de maatregelen om COVID19 te bestrijden zijn de meeste bijeenkomsten uitgesteld of geannuleerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de talkshow Mens in Almere, oogsten uit je achtertuin die samen met Avanti in Almere Poort zou plaatsvinden en voor de beoogde ontmoeting met de minister van gehandicaptenzaken Rick Brink met de werkgroep inclusief op het Floriadeterrein.
In het tweede gedeelte van 2020 heeft er wel een beperkt aantal (bewoners)bijeenkomsten fysiek plaatsgevonden. Op 23 juni en 24 augustus 2020 is de klankbordgroep bij elkaar geweest en geïnformeerd over de stand van zaken van het evenement. Daarnaast is er rekening houdend met de COVID19 maatregelen een fietstocht georganiseerd. Met een totale lengte van 25 kilometer zijn de deelnemers langs een reeks aan bijzondere groene locaties in Almere geleid.
De verschillende klankbordgroepen gaan in het nieuwe jaar digitaal plaatsvinden en er wordt onderzocht of de bijeenkomsten in de stadsdelen ook digitaal kunnen worden georganiseerd.
Lokale Bestedingen
De Floriade (zowel gemeente als Floriade Expo organisatie) heeft de ambitie om bij bestedingen, waar mogelijk, de Almeerse (of lokale) ondernemingen een kans te laten maken op opdrachten, mits zij voldoen aan de noodzakelijke randvoorwaarden. De doelstelling is minimaal 25% van de bestedingen bij het lokale bedrijfsleven te laten landen.
De corona crisis heeft in het eerste deel van 2020 invloed gehad op de mogelijkheid om het lokale bedrijfsleven opdrachten te verstrekken, omdat slechts een beperkt aantal nieuwe opdrachten werden verstrekt. In het tweede deel van dit jaar is het aantal opdrachten en het aandeel dat is gegund aan het lokale bedrijfsleven weer toegenomen. Hiermee wordt nagenoeg de oorspronkelijke doelstelling van 25% lokale bestedingen bereikt. Het percentage is overigens de ondergrens, omdat de registratie is gekoppeld aan het KvK nummer van een onderneming. Wanneer de hoofdvestiging buiten Almere is gevestigd en de opdracht aan een lokale vestiging is gegund, kan het voorkomen dat de opdracht als 'buiten Almere' wordt geregistreerd. Hierdoor kan het gepresenteerde percentage lager uitkomen dan het werkelijke percentage.
Lokale bestedingen 2020
2020 | Totaal bestedingen | bestedingen lokaal | percentueel | VGR 1 2020 |
---|---|---|---|---|
(Gemeentelijke) Floriade | 6.928.137 | 2.339.223 | 33,8% | 18,8% |
Floriade Almere 2022 BV | 4.942.095 | 535.139 | 10,8% | 9,3% |
Totale besteding Almeerse bedrijven | 11.870.232 | 2.874.362 | 24,21% | 13,8% |
meerjarig | Totaal bestedingen | bestedingen lokaal | percentueel | VGR 1 2020 |
(Gemeentelijke) Floriade | 16.000.072 | 4.974.534 | 31,1% | 30,3% |
Floriade Almere 2022 BV | 14.997.449 | 2.703.756 | 18,0% | 21,6% |
30.997.521 | 7.678.289 | 24,8% | 25,80% |
Growing Green City - Legacy
Dankzij de Floriade kunnen we ontwikkelingen die zich in Almere aandienen verbijzonderen. Bijvoorbeeld door ze te versnellen zodat ze op de Floriade bruikbaar zijn, of door ze zichtbaar te maken en er zo aandacht en expertise op te kunnen richten. Door ze te verbinden aan andere stakeholders van de Floriade of aan het (inter)nationale netwerk. Het legacyprogramma verbindt ambities die de stad toch al heeft en transities die zich de komende jaren aandienen, aan de Floriade. Op een dusdanige manier dat Growing Green Cities en de Floriade lang na het sluiten van de deuren nog rendeert voor de stad.
De doelstelling van het legacy programma is om de maatschappelijke en economische baten van de Floriade zo groot en zichtbaar mogelijk te maken in de jaren na de Expo door:
- De kennis en netwerken die sinds het bidbook in 2012 en met als hoogtepunt de Floriade Expo in 2022 worden opgedaan vast te houden en door te ontwikkelen in de periode na 2022;
- Te onderzoeken of hier een samenwerkingsvorm voor te vinden is, die bekrachtigd kan worden in oktober 2022;
- Een overzicht bij te houden van wat er is en wordt bereikt dankzij de Floriade Expo en de weg met Growing Green Cities daar naar toe (vanaf 2012);
- Bieden van een podium aan Almeerse projecten uit het legacy programma en deze verbinden aan netwerken en partners van de Floriade Expo;
- Een jaarlijkse monitor, die inzicht geeft in de effecten van de Floriade en Growing Green Cities op belangrijke doelstellingen in de ontwikkeling van de stad.
Almere op de Floriade
Vanuit het Legacy programma wordt daarnaast gestuurd op de samenhang in de verschillende manieren waarop Almere zich presenteert op de Floriade. Dit programma is in ontwikkeling en bestaat uit de volgende onderdelen:
De gemeente opent een kunstpaviljoen op de Floriade. Dit is een voorproef van het nieuwe kunstmuseum, dat naar verwachting in 2025 de deuren opent.
Het “Save brick home” toont de mogelijkheden van hergebruik van Almeerse afvalplastics, in de vorm van een huis, maar ook in de openbare ruimte. Daarbij wordt de verbinding gelegd met het Upcyclecenter dat naast het Floriadeterrein ligt en dat ook een programma ontwikkelt. Er zijn veel circulaire initiatieven en ondernemers in Almere, bijvoorbeeld op de Steiger. Zij presenteren zich graag op de Floriade.
Het is de bedoeling dat een Almeers en divers team van gastheren en gastvrouwen bezoekers welkom heet op de verschillende locaties.
Gemeente Almere en gemeente Amsterdam (als gezamenlijke naamgever van deze Floriade) verkennen de mogelijkheid van een inzending op kavel 106, aan het centrale plein. Het beoogde thema is "De groene stad". Daarbij is de gedachte een programma over de groene stad te ontwikkelen waar alle Almeerders aan mee kunnen doen.
Ongetwijfeld worden er het komende jaar nog meer initiatieven ontwikkeld om Almere, als gastgemeente, te presenteren aan Nederland en de wereld. Hierbij zal ook gebruik gemaakt worden van het Food Forum van de provincie.
Marketing (Gemeente)
In Q3 is de strategie voor een geïntegreerde marketingaanpak gedeeld met een groot aantal collega’s van verschillende afdelingen binnen de gemeente, met ACM, partners in de stad en de Floriade B.V. Uitgangspunt is dat we al onze uitingen en activiteiten verbinden aan een overkoepelend verhaal, een haakje, waaruit duidelijk wordt waarom de gemeente Almere de Floriade Expo 2022 naar zich toe heeft getrokken en dat dit heel goed bij de stad past. Voor dit marketingverhaal is gekeken naar vijftien bestaande documenten, visies en teksten die steeds meer zijn samengevat. De boodschap:
- We bouwen aan de groene stad van de toekomst, toegerust om urgente verstedelijkings- vraagstukken van passende antwoorden te voorzien.
- We experimenteren en innoveren, en in alles zijn we zo groen, duurzaam en gezond mogelijk. We hebben grote ambities.
- We hosten de wereldexpo Floriade met het thema "Growing Green Cities" in 2022 en versnellen en realiseren daarmee veel van onze ambities. Zes maanden lang is Almere een podium voor de rest van de wereld.