Deelnemers
Op dit moment hebben zich 38 landen aangemeld voor deelname aan de Floriade Expo 2022. Daarmee liggen de internationale inzendingen op schema. In het afgelopen half jaar hebben Myanmar, India, Nepal en Pakistan hun deelname bevestigd.
Ook de nationale inzendingen liggen op koers. Op dit moment zijn alle kavels die zijn toegewezen aan nationale deelnemers gereserveerd en zijn er geen kavels vrij voor nieuwe initiatieven.
Er zijn nu 273 nationale inzendingen (57 sierteelt, 140 Arboretum, 36 Voeding en 40 overige).
Programmering, Kunst en Cultuur
Kunst en Cultuur
In de tweede helft van 2020 zijn met Almeerse gezelschappen/partners Vis a Vis, BonteHond, De Speelwildernis, Surburbia en Strandlab afspraken gemaakt over deelname aan de cultuurprogrammering op de Floriade. Er is een curator voor het kunstprogramma Flevoland aangesteld, Ward Janssen. Kunstenaar Will Beckers is betrokken bij een natuurkunstproject. Voor de musical/dansprogrammering is een team samengesteld en alle muziekprogrammeurs zijn geselecteerd. De scoutingverenigingen uit Almere zullen het vlaggenprotocol op Floriade gaan uitvoeren.
Uit meerdere ontwerpen is het ontwerp voor het kunstpaviljoen van de gemeente Almere gekozen. Dit wordt nu uitgewerkt in een voorlopig ontwerp. Het paviljoen opent met de start van Floriade Expo 2022 en dient als de kleinere en tijdelijke voorproef van het later te ontwikkelen nieuwe kunstmuseum in Almere.
Het paviljoen wordt ten minste vijf jaar door het toekomstige museum als tijdelijke dependance in gebruik genomen. Het wordt een plek om te experimenteren met verschillende vormen van programmering en een plek waar de inwoners en bezoekers van Almere en Flevoland alvast kunnen kennismaken met het nieuwe kunstmuseum.
Avond programmering
In januari 2021 valt het besluit rond het al dan niet doorgaan van een avondprogrammering.
Evenementen
Evenementen, B2B
Bij de Floriade Expo 2022 organisatie is in Q4 2020 een B2B manager gestart, die de faciliteiten en organisatie voor de zakelijke markt gaat opzetten en inrichten. In een verkenning worden de beschikbare ruimtes in beeld gebracht en de business case opgesteld. Als deze sluitend is en de organisatie en verantwoordelijkheden helder zijn tussen Floriade Expo 2022 organisatie en andere partijen kan tot uitvoering worden overgegaan. Daarna kunnen reserveringen worden aangenomen, partijen worden uitgenodigd en events worden ingepland.
Evenementen, Internationale netwerken
Vanuit twee internationale netwerken worden de mogelijkheden verkend voor een evenement op de Floriade:
- Vanuit het programma ‘Food Initiative’ van De Ellen MacArthur Foundation (EMF), waar 13 steden aan deelnemen, wordt verkend of de uitkomsten van het programma kunnen worden getoond op de Floriade in 2022. Dit programma heeft als doel om de transitie naar een circulaire economie van voedsel te versnellen.
- Het Milan Urban Food Policy Pact (MUFPP), een netwerk van 205 steden die werken aan duurzame voedselsystemen, werkt de mogelijkheid uit van een expositie op de Floriade in Almere in 2022 waarin de resultaten van zeven jaar werken aan het Pact kunnen worden getoond. Inmiddels is een projectvoorstel met een impressie van het expositieconcept gereed en op basis daarvan zijn de kernpartners uitgenodigd om deel te nemen aan een werkgroep. De werkgroep o.a. bestaande uit FlevoCampus, Aeres Hogeschool, MUFPP, EMF en UN FAO zal in het eerste kwartaal 2021 van start gaan.
- Er wordt onderzocht of Almere zich kandidaat gaat stellen om de jaarvergadering van het MUFPP in 2022 in Almere te organiseren, het zogenoemde ‘MUFFP Annual Gathering and Mayors Summit’. Dit is een 3-daags congres voor de steden en voor internationale organisaties zoals UN FAO en kennisinstellingen.
Educatie / Floriade Dialogues
Educatie
In de tweede helft van 2020 is de eerste opdracht verstrekt aan een lokale educatieve partij om van start te gaan met fase 1 van de vormgeving van het educatieprogramma voorafgaand aan en tijdens de Floriade Expo 2022. Deze partij is in Q4 begonnen met het inventariseren van de benodigdheden aangaande dit educatieprogramma, heeft vijf ambassadeursscholen in de regio Almere bij de ontwikkeling betrokken en is daarnaast gestart met het conceptueel uitwerken van dit educatieve programma. De eerste resultaten van fase 1 zullen in Q1 2021 opgeleverd worden. Ook zijn er concrete gesprekken gevoerd met landelijke distributie- en promotiepartijen op het gebied van educatief materiaal. Hiermee wordt begin Q1 2021 een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
Kennisprogramma Floriade Dialogues
Met de Floriade Dialogues wordt een internationaal platform en netwerk gecreëerd, waarbij professionals op het gebied van wetenschap, bedrijfsleven en overheid samen komen om het centrale thema van de Expo te bespreken: ‘Growing Green Cities’. Iedere Floriade Dialogue bijeenkomst is gekoppeld aan één (of twee) Verenigde Naties duurzaamheidsdoelstellingen (SDG’s). Daarnaast is in elke dialoog één van de vier subthema's (groen, gezondheid, voedsel of energie) het hoofdthema zijn voor de conferentie. De Dialogues vinden plaats tot en met 2022.
Er hebben sinds de coronacrisis geen fysieke bijeenkomsten meer plaatsgevonden. Daarvoor in de plaats zijn het afgelopen half jaar vier Floriade Dialogue webinars georganiseerd, met de volgende thema's:
- mei: SDG 7, Verzeker toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen
- juli: SDG 2, beëindig honger en promoot duurzame landbouw. SDG 6, verzeker toegang tot duurzaam beheer van water en sanitatie voor iedereen.
- augustus: SDG 3, Verzeker een goede gezondheid en promoot welvaart voor alle leeftijden
- november: SDG 9, Bouw veerkrachtige infrastructuur, bevorder inclusieve en duurzame industrialisering en stimuleer innovatie.
Floriade Academy
De Floriade Expo organisatie heeft in 2018 een Floriade Academy ingericht om samen met jongeren Floriade Expo 2022 te maken. De bijdrage van deze jongeren (tussen de 15-30j) is divers, van hulp in de organisatie tot relevant onderzoek op de thematiek van Floriade Expo 2022. De inzet betreft stagiairs, afstudeerders, projectgroepen en grotere gemeenschappelijke vakken zoals onderzoeken.
In Q3 is een samenwerkingsovereenkomst met ROC van Flevoland en Amsterdam getekend. Deze overeenkomst voorziet in de jaren 2020 en 2021. Er hebben startgesprekken plaatsgevonden met de Vrije Universiteit en Universiteit van Amsterdam over een potentiële samenwerking. Daarnaast is de samenwerking met 4TU verder geconcretiseerd.
In Q4 zijn de gesprekken met de partners (gemeente Almere, Aeres, ROCvF) gestart over het jaar 2022. Daarnaast vindt overleg plaats met Windesheim om te zien of de samenwerking kan worden doorontwikkeld naar een partnership met bijbehorende samenwerkingsovereenkomst.
Zelfs in het lastige Corona jaar 2020 hebben zo 100 studenten actief deel kunnen nemen aan Floriade Academy. Dit semester zijn 53 studenten actief.
Marketing
In Q3 en Q4 van 2020 zijn grote stappen gezet richting de start van de marketingcampagnes voor zowel doelgroepen (zoals schoolgroepen, lokale en regionale inwoners, etc.) als de algemene themacampagne. Floriade Expo organisatie heeft een reclamebureau aangesteld en werkt nauw samen met uiteenlopende partners om de 2021 campagnes voor te bereiden. Daarnaast lopen meerdere gesprekken in voorbereiding op 2022.
Naast de marketingcampagne ligt een grote focus op de verdere uitwerking van de customer journey, dat wil zeggen de klantreis van bezoekers aan Floriade. Hierin wordt nauw samengewerkt met partners op het gebied van vervoer, maar vooral ook lokale partners om te zorgen dat Almere optimaal meegenomen wordt in de customer journey.
Previewcenter
Op 31 juli jl is de Floriade Preview officieel van start gegaan. In het previewcenter hebben duizenden bezoekers kennis kunnen maken met de Floriade en zijn thematiek. Onder de bezoekers is een enquête gehouden. 85% van de bezoekers geeft aan da het bezoek aan de verwachtingen voldoet of deze overtreft. De klantvriendelijkheid van het personeel is beoordeeld met een 8,1. De getroffen maatregelen in verband met Covid19 zijn geïmplementeerd en op basis van de ervaringen van bezoekers en de organisatie gefinetuned. 94% van de bezoekers geeft aan dat de genomen maatregelen in lijn zijn met hun verwachtingen.
Horeca en Merchandise
In het preview centre is gestart met de verkoop van 1e lijn Floriade merchandise. Er zijn drie partijen geselecteerd die elk een half jaar de catering van het preview center verzorgen. Hieronder is één Almeers bedrijf. Het doorlopen proces vormde een verkenning voor het proces van de selectie en toekenning van de horeca t.b.v. de Expo. De beoogde Horeca-locaties op het Floriadeterrein zijn vastgesteld en de voorbereidingen zijn gestart voor het aanvragen van de benodigde horeca-vergunning.
Veiligheidsplan
In januari 2021 wordt de gemeenteraad aan de hand van een agendavoorstel geïnformeerd over de laatste stand van zaken rondom het veiligheidsplan. Het veiligheidsplan ziet, samen met het mobiliteitsplan (tevens onderdeel van aanvraag evenementenvergunning), op alle directe gevolgen van het evenement op het evenemententerrein, maar ook in de omgeving en de toestroom van bezoekers (aankomst en vertrek). Onder de omgeving wordt verstaan: het voorterrein bij de publieksingang, aanrijroutes richting parkeerplaatsen, parkeerplaatsen, pendelroutes en opstapplaatsen, looproutes, opstapplaats voor de veerboot. Het veiligheidsplan en het mobiliteitsplan worden afgestemd met de veiligheidsdriehoek en maken uiteindelijk onderdeel uit van de aanvraag evenementenvergunning.
De evenementenvergunning wordt aangevraagd in het 1e kwartaal van 2021 waarbij er gedurende het jaar op basis van veiligheidsanalyses een aanpassing kan plaatsvinden.
Naast het veiligheidsplan, dat voorziet op de directe gevolgen van het evenement en wordt uitgevoerd door Floriade Expo organisatie, wordt een visie gemaakt op de indirecte gevolgen van het evenement (waaronder de impact van het evenement op de stad en het centrum) en de daarvoor benodigde inzet. De gevolgen hiervan worden in januari 2021 in beeld gebracht en, indien noodzakelijk, verwerkt bij begroting 2022.
Bijdrage Rijk / Provincie
Samenwerking/bijdrage rijk aan evenement
In de afgelopen jaren is met diverse departementen gesproken over de wijze waarop het bewustwordingsproces rond duurzame oplossingen voor een goede leefbaarheid in steden door middel van het Floriade vergroot kan worden. Op basis van deze constructieve gesprekken zijn door de Floriade Expo organisatie en de gemeente projectvoorstellen geformuleerd die bijdragen aan een succesvolle expo en tegelijkertijd de lange termijn doelen van het Rijk ondersteunen.
Vanuit het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is een bijdrage van maximaal € 10 miljoen beschikbaar gesteld voor het realiseren van vier van deze innovatieve projecten. Dit zijn Agro Forestry experience, Floriade Kennisprogramma, Dutch Innovation Xperience en Kascomplex Floriade Expo 2022.
In de gesprekken met het Rijk is altijd uitgegaan van een bijdrage van €5 tot €10 miljoen. In de businesscase Floriade van de gemeente is voorzichtigheidshalve rekening gehouden met een bijdrage van €5 miljoen. Deze bijdrage is verspreid over twee termijnen in 2018 en 2019 van het Rijk ontvangen.
Samenwerking bijdrage provincie aan evenement
Provincie Flevoland, Floriade Expo organisatie en gemeente Almere werken nauw samen om van de Floriade een succes te maken. In voorgaande jaren is al afgesproken dat de bijdrage van de provincie van € 10 miljoen wordt inzet voor het programma Floriade Werkt!, voor de circulaire bruggen op het terrein en voor Floriade Dialogues.
Er wordt nu toegewerkt naar afspraken over de labeling van de resterende bijdrage aan de onderwerpen kunst en cultuur, attracties, Floriade in de regio/congressen en duurzaamheid. Inschatting is dat begin 2021 een samenwerkingsovereenkomst wordt getekend, waarbij de invulling van deze onderwerpen een nadere verdiepingsslag krijgt.
Het Food Forum van provincie Flevoland is in aanbouw en wordt in het voorjaar van 2021 opgeleverd. Het Food Forum is het Flevolands paviljoen met een (groen) dak op zeeniveau. Hier ontmoeten betrokkenen uit de hele voedselketen elkaar. Van producenten en studenten tot ondernemers en onderzoekers. Samen maken ze innovatieve plannen voor de duurzame voedselvoorziening van de toekomst. De provincie heeft Sharon de Miranda aangetrokken als chef-kok. Zij gaat bezoekers inspireren met menu's van de toekomst.
Ticketing
In opdracht van Floriade heeft een internationaal gerenommeerd onderzoeksbureau in september en oktober marktonderzoek uitgevoerd op het gebied van prijsstelling van de Expo. Aan de hand van dit marktonderzoek is een aantal prijsscenario’s uitgewerkt die passen binnen de gestelde kaders (d.w.z. begrote bezoekersaantallen en ticketing inkomsten).
De belangstelling voor Floriade vanuit tour operators is en blijft groot. In de afgelopen periode heeft Floriade deelgenomen aan digitale verkoopevenementen en zijn diverse digitale product presentaties gehouden om tour operators te informeren en enthousiasmeren. Inmiddels is Floriade opgenomen in het productaanbod van diverse tour operators die zich richten op de internationale markt. Dit is met name het geval voor wat betreft de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland – de markten die over het algemeen het verste vooruit plannen. Zodra de prijzen door Floriade Expo organisatie zijn vastgesteld zal de contractering van tour operators opstarten en zullen ook reserveringen vastgelegd kunnen worden.
Sponsoring
Het vinden van partners, sponsoren en bijdragen van overige derden krijgt een andere fasering vanwege de Covid-19 virus crisis. Een groot deel van de partijen waarmee tot maart 2020 gesproken werd, geeft aan geraakt te zijn door de coronacrisis, variërend van licht tot ernstig. daarmee zijn budgetrestricties doorgevoerd of uitgaven uitgesteld, met name voor sponsoring. De Floriade Expo organisatie focust zicht qua sponsoring op bedrijven die minder geraakt worden of profiteren van de coronacrisis. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan supermarkten, bouwmarkten en telecombedrijven. Daarnaast is er een integrale taskforce gestart binnen de Floriade Expo organisatie die onderzoek doet naar de meest kansrijke partners en sponsoren en op basis hiervan proposities formuleert. De taskforce zorgt voor de onderhandelingen en dealmaking. Intussen is sprake van een tweede golf besmettingen met serieuze maatregelen van de rijksoverheid.
Vanwege de economische impact van het covid19 virus wordt een andere fasering verwacht in het binnenhalen van bijdragen van partners en sponsoren. Deze fasering laat zich grofweg optekenen als:
- 2020 : een economisch zwaar jaar, waarin veel sectoren getroffen zijn door de impact van het covid19 virus. Met bedrijven in sectoren die minder of niet te lijden hebben onder deze situatie worden gesprekken gevoerd, maar ook daarin voert terughoudendheid de boventoon.
- 2021 : door de effecten van de tweede golf besmettingen zal herstel van het perspectief in de eerste helft van 2021 beperkt zijn. Op basis van de huidige inzichten over vaccinaties (beschikbaarheid en tempo) wordt verwacht dat grootschalige vaccinatie in Nederland pas in of direct na de zomer 2021 zal plaatsvinden. Economisch herstel wordt niet eerder verwacht dan in de tweede helft van 2021. Dan zullen bedrijven hun plannen en uitgaven in marketing en sponsoring bepalen voor 2022.
- 2022 : het jaar van Floriade Expo 2022: de aanloop naar de Expo gaat veel aandacht creëren. In deze laatste fase zullen nog veel partijen openstaan voor een partnership of voor de concrete invulling van een business-to-business evenement en kennisuitwisseling.
In november 2020 is het eerste grote partnership ondertekend. Ondernemersvereniging Stadscentrum Almere sponsort € 100k voor de bootverbinding tussen het centrum en het Floriadeterrein.
De Floriade Business Club heeft op dit moment 203 leden.
Subsidies
In Q1 van 2020 heeft Floriade Expo organisatie een overeenkomst gesloten met subsidieadviesbureau Haute Equipe. Haute Equipe zet zich in om subsidies te verkrijgen op projecten onder de volgende thema’s: kunst, cultuur en educatie, afvalbeheer, mobiliteit, expoterrein inrichting en de verbinding tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven.
Op dit moment wordt voor kunst, cultuur en educatie verkend welke subsidies en met name fondsen kansrijk zijn voor het doen van een aanvraag. In samenwerking met geselecteerde organisaties, gezelschappen en overige deelnemers aan het programma worden vanaf januari 2021 aanvragen voorbereid.
Voor het mobiliteitsplan Green Mobility wordt gewerkt aan een Europese aanvraag voor het programma LIFE.
Voor de digitale connectiviteit en het realiseren van toepassingen in de stedelijke omgeving wordt gewerkt aan een Europese aanvraag voor het programma EFRO Kansen voor West - REACT EU. De verwachting is dat hiervoor een call opengesteld wordt in Q1/Q2 van 2021.
In de verdere toekomst zullen overige projecten geschikt voor subsidiëring geïdentificeerd worden en zal bij voldoende rijpheid van het project ook een subsidietraject ingezet worden in samenwerking met Haute Equipe. Hierbij worden nadrukkelijk ook kosten die op de gemeentelijke begroting rusten betrokken, zoals handhaving openbare orde, handhaving leefomgevingskwaliteiten, crowdmanagement en veiligheid en dynamisch verkeersmanagement. Dit is een doorlopend proces.
In de gemeentelijke business case is een subsidiebijdrage ofwel een bijdrage van derden ingerekend van €2,5 miljoen. Het is tot op heden slechts voor een relatief klein bedrag gelukt om deze ingerekende dekking te genereren ten gunste van de begroting. Hiervoor is een risicobedrag opgenomen in de risicoreserve.
Op MRA-niveau wordt nog gekeken om via de MRA-investeringsagenda een gezamenlijke aanvraag in te dienen bij een Europese subsidie. Of dit vóór de expo kan worden gerealiseerd is nog niet duidelijk. Daarnaast wordt zoals eerder benoemd een gezamenlijke inzending met gemeente Amsterdam verkend, waaruit een eventuele bijdrage kan vloeien.